40 de ani de istorie Skoda RS

40 de ani de istorie Skoda RS

40 de ani de istorie Skoda RS

Una dintre masinile de raliu care au inregistrat cel mai mare succes in anii 1970 si 1980 implineste 40 de ani: ŠKODA 130 RS.
Cunoscuta in acea perioada ca “Porsche al Estului”, automobilul de curse iesea in lumina reflectoarelor pentru prima data in sezonul din 1975. In cursul anilor ce au urmat, ŠKODA 130 RS a ocupat numeroase pozitii de top in raliuri si curse de circuit. Cele mai notabile triumfuri s-au obtinut la editia din 1981 a Campionatului European de Turisme si trebuie menţionata şi dubla victorie din Raliul de la Monte Carlo din 1977, la clasa de pana la 1.300 cm3.

Automobilul ŠKODA 130 RS este considerat a fi un reprezentant remarcabil al traditiei ŠKODA de 114 ani in curse. "Modelul 130 RS continua sa contribuie la buna reputatie a marcii ŠKODA in motorsport de pana acum," declara Michal Velebný, coordonator al workshop-ului de restaurare din cadrul Muzeului ŠKODA. "Aducerea acestei masini de curse pe pista in fosta tara comunista Cehoslovacia a fost o mare realizare, demonstrand abilitatile tehnice si dedicarea echipei de dezvoltare a ŠKODA si a inginerilor din acea perioada."

Directorul ŠKODA Motorsport, Michal Hrabanek adauga: "ŠKODA este mandra de extraordinara sa traditie in motorsport si de legendele curselor automobilistice, cum este modelul 130 RS. Aceasta constientizare a remarcabilului istoric al marcii in cursele automobilistice ne indruma inclusiv in desfasurarea activitatilor prezente din domeniul motorsportului. Patru victorii in Campionatul Mondial de Raliu (WRC) si patru titluri nationale ale noii ŠKODA Fabia R5, precum si al patrulea titlu APRC la rand acordat ŠKODA reprezinta cateva dintre aspectele de evidentiat ale sezonului nostru din 2015."
In anii 1970 si 1980, ŠKODA 130 RS era cunoscuta sub denumirea 'Porschele Estului'. Cu un an inainte de lansarea modelului, ŠKODA pusese deja bazele noii ere in motorsport a marcii, cu trei prototipuri de curse ale ŠKODA 200 RS, manati de dorinta de a concura inclusiv in clase de curse de volum mai mare. Pana la acel moment, brand-ul inscrisese automobilele in special la clasele de pana la 1.300 cm3. Modelul 200 RS a marcat primul moment in care ŠKODA a utilizat denumirea 'RS', care reprezinta prescurtarea expresiei 'Rally Sport' (automobil sport de raliuri).

Deoarece prototipurile 200 RS nu au fost in masura sa respecte noile standarde oficiale de reglementare, ŠKODA a proiectat automobilul de curse 130 RS. Ca un veritabil autovehicul cu o constructie usoara, modelul ŠKODA 130 RS cantarea doar 720 kg. Anumite panouri ale caroseriei erau fabricate din aluminiu, precum plafonul, capota si panourile exterioare ale portierelor. Aripile si capota erau produse din plastic ranforsat cu fibra de sticla (FRP). In partea frontala, ŠKODA a utilizat puntea fata a modelului 200 RS, iar puntea spate a fost reproiectata de la zero. De asemenea, modelul a imprumutat cadrul de protectie rigid de la modelul de serie ŠKODA 110 R.

Automobilul ŠKODA 130 RS era propulsat de un motor de 1,3 litri, cu patru cilindri, pe benzina, cu mecanism de control al supapelor OHV. Motorul de 140 cai putere putea propulsa masina pana la 220 km/h. Abilitatile sportive ale motorului au fost posibile gratie celor doua carburatoare Weber, a chiulasei cu 8 supape si a sistemului de lubrifiere cu carter uscat. Cilindrii si carterul erau fabricate din aluminiu, chiulasa din fonta. Cutia de viteze era echipata cu o transmisie cu patru trepte de viteza. Initial, exista si o versiune cu cinci trepte de viteza, dar nu a mai fost utilizata, ca urmare a modificarii reglementarilor oficiale in anul 1976.

Rezultate ansamblului cuprinzand tehnologie de motoare moderna, constructie usoara si reglajele fine sport ale motorului au fost impresionante. Noua masina de curse a marcii ŠKODA a avut o lansare de succes in sezonul de curse din 1975, la Cupa de Pace si Prietenie a Cehoslovaciei. Automobilele ŠKODA 130 RS au ocupat primul, al doilea si al treilea loc in clasamentele la general.

De-a lungul anilor ce au urmat, modelul a obtinut numeroase clasari de varf in curse de circuit celebre, pe plan local si in strainatate. Cel mai mare triumf: Victoria la general a marcii ŠKODA la Campionatul European de Turisme din 1981. ŠKODA 130 RS obtinuse deja un rezultat excelent, ocupand locul trei la Campionatul European desfasurat in anul anterior.

Modelul ŠKODA 130 RS facuse de asemenea valva pe scena nationala si internationala a raliurilor. Automobilul a obtinut prima victorie ceha in cadrul sezonului de debut din anul 1976. Punctul de varf al ŠKODA 130 RS a fost la Monte Carlo, in anul 1977, aceasta obtinand o dubla victorie la clasa de pana la 1300 cm3. La volanul celor doua automobile invingatoare se aflau echipele de piloti Blahna/Hlavka si Zapadlo/Motal. A mai fost obtinuta inca o victorie cu un an mai tarziu, la Raliul Suediei. In anul 1980, ŠKODA 130 RS a dominat Raliul Barum, ocupand locurile de la unu la cinci. Iar pana in sezonul 1983 au fost obtinute şi alte clasari de top in cadrul raliurilor.
Era succeselor automobilului ŠKODA 130 RS s-a sfarsit in anul 1983. Omologarea FIA, care fusese deja extinsa, a expirat. ŠKODA a continuat activitatile sale in motorsport cu modelul ŠKODA 130 LR (130 CP). Totusi, acest model nu a fost in masura sa duca mai departe succesul automobilului ŠKODA 130 RS.

Reputatia de automobil de viteza a modelelor ŠKODA RS, care a debutat cu modelul ŠKODA 130 RS, reprezinta puterea si emotia marcii de astazi. Cel mai recent model RS al ŠKODA este noua Octavia RS 230 - versiunea deosebit de sportiva a automobilului de succes ŠKODA Octavia RS. Denumirea aditionala '230' se refera la caii putere ai motorului pe benzina 2.0 TSI, ce propulseaza masina de la 0 la 100 km/h in 6,7 secunde. Viteza maxima este limitata actualmente prin legislatie la 250 km/h, facand din versiunea Octavia RS 230 cel mai rapid automobil Octavia produs vreodata in serie.

ŠKODA a fost prezenta pe scena motorsportului inca din anul 1901. Obtinerea victoriilor in curse si serii de curse in intreaga lume evidentiaza abilitatile tehnice ale producatorului de masini. Parinţii fondatori ai marcii ŠKODA, Laurin şi Klement (L&K), au demarat povestea de succes a marcii in motorsport; la doar doi ani dupa lansarea primului vehicul motorizat pe doua roti L&K, tanarul sofer al fabricii, Narcis Podsedníček, a participat la cursa de anduranta Paris-Berlin in anul 1901, pe o motocicleta L&K cu un singur cilindru. 

In afara de sarbatorirea a 40 de ani de la lansarea modelului ŠKODA 130 RS, ŠKODA AUTO a celebrat alte cateva puncte de turnura semnificative in acest an, incluzand 120 de ani de la infiintarea companiei de catre Laurin si Klement si 110 ani in productia de automobile in Mlada Boleslav. Acestea fac din ŠKODA unul dintre cei mai vechi producatori auto din lume. Ceea ce a inceput cu Laurin si Klement in anul 1895 s-a transformat de atunci intr-un producator auto de volum, cu succes pe plan international, cu 7 modele de serie si circa 40 de versiuni de modele. Fabricarea a peste 17 milioane de automobile ŠKODA incepand cu anul 1905 dovedeste forta marcii.

DATE TEHNICE - ŠKODA 130 RS

 

Capacitate cilindrica

1289 cm3

Alezaj × cursa

75,5 x 72 mm

Puterea motorului

Pana la 140 CP la 8000 rpm

Motor pe benzina racit cu apa, cu patru cilindri, cu mecanism de control al supapelor OHV, montat longitudinal in spatele puntii spate, doua carburatoare Weber 40 DCOE, ambreiaj uscat monodisc, transmisie cu patru trepte de viteza, diferential auto-blocant, tractiune spate

Anvelope

165-13 pana la 215/50-13

Lungime

4020 mm

Latime

1720 mm

Inaltime

1340 mm

Ampatament

2400 mm

Ecartament fata/spate

1410/1366 mm

Viteza maxima

220 km/h


S.C. BRADY TRADE SRL prelucreaza datele cu caracter personal furnizate de dvs. in scopuri asociate produselor sau serviciilor sale, cum ar fi: contactarea dvs. (inclusiv prin posta, email, fax, mesaje text sau telefon) in legatura cu oferte de produse si servicii ale S.C. BRADY TRADE SRL sau efectuarea de studii de piata in vederea determinarii gradului de satisfacte a clientilor, profil al clientului, rapoarte statistice etc., cf. prevederilor legii 677 / 2001. Prelucrarea datelor cu caracter personal de catre S.C. BRADY TRADE SRL este notificata la A.N.S.P.D.C.P. sub numărul 4598. In cazul in care nu doriti aceasta, va rugam mentionati pe mail marketing@bradytrade.ro.

Suna acum


Acest website folosește cookie-uri pentru a ne ajuta să vă oferim cea mai buna experiență când ne vizitați website-ul. Mai multe informații despre folosirea cookie-urilor și modul cum prelucrăm și protejăm datele Acceptă & Continuă